Mooie Laos - Reisverslag uit Vangviang, Laos van Jakomien Visser - WaarBenJij.nu Mooie Laos - Reisverslag uit Vangviang, Laos van Jakomien Visser - WaarBenJij.nu

Mooie Laos

Blijf op de hoogte en volg Jakomien

02 Februari 2016 | Laos, Vangviang

Blog 3. Schoonheid van Laos.
Na de 2 lange dagen op de boot kwamen we eindelijk aan in Luang Prabang. We besloten die avond toch nog even weg te gaan en ergens een hapje te gaan eten. We vonden aan de rivier een heel mooi knus restaurantje waar je op de grond moest gaan zitten voor het eten. De kleine kaart die ze serveerden was voor ons een puzzel maar we besloten maar iets te kiezen wat we een beetje bekend voor kwamen. De bamboe met varkensvlees iets wat je thuis niet zomaar zou pakken maar hier het was heerlijk. Na 2 avonden geen avondmaal was dit wel heel erg fijn. Na een halfuur onder warme douch waren we weer helemaal opgewarmd en schoon. Warme douches zijn inmiddels uniek hier in Azië. We hebben meer koude douches gehad dan warme. De ochtend besloten we na het ontbijt de fiets te pakken en opzoek naar slaapplaats en kijken wat er te doen was. We hadden al de indruk dat Laos wat duurder was dan Thailand maar dat het zo erg was was wisten we niet. Voor een heel klein kamertje zonder douch vroegen ze hier al het dubbele voor dan in Bangkok. Na een lange zoektocht hadden we eindelijk een fijn schoon hostel. Inmiddels kwam de zon eindelijk weer eens door. We hadden inmiddels al beslist dat we de dag erna naar Vang Vieng gingen. Luang Prabang staat bekend door de nachtmarkt waar alle souvenirs te vinden zijn. We konden hier redelijk onze slag slaan en we namen heel wat mee. We kwamen op de markt een Nederlands stel tegen die we hadden leren kennen bij het vertrek voor de jungle. We besloten samen maar hapje te gaan eten en wat te drinken. Om tien uur kregen we een teken dat we weg moesten omdat ze een avond klok hebben daar. Alles is om tien uur dicht alle hotels zijn na tien uur gesloten enkel als je sleutel heb kon je ergens nog naar binnen. De volgende morgen waren we al vroeg onderweg. De bus naar Vang Vieng.. Na lang zoeken hadden we een hostel gevonden en wat voor 1. Bungalow aan de voet van de mooie rotsen. Het uitzicht was zo mooi dat ik er de hele middag gezeten heb. Omdat Myrte der Zelf niet lekker voelde at ik die avond alleen in het restaurantje wat er bij hoorde. Die avond kwam er een beetje heimwee binnen. Na niet zo zeer heimwee maar het gemis aan de luxe op gebied van even een warme douch, schoon bedje, normaal eten. Thuis ben je na week aardappels zat maar hier na 3 weken ben ik de rijst ook een beetje zat. Die avond belde ik voor het eerst even het thuisfront, en wat dat wel niet kan doen met je... Na een goede nacht de ochtend vroeg begonnen om nieuw hotel te vinden. Na eenmaal onze spullen verhuisd te hebben en beetje stad verkend te hebben wilde Myrte gaan slapen voor uurtje. Maar ach we hebben hangmat dus plofte ik de hangmat neer met een boek. Einde van de dag brachten we onze was naar een turbo wasserette. Binnen 1 uur is je was schoon en droog. Bij het ophalen hadden we onze bedenkingen maar het bleek idd schoon te zijn. Doordat het 30+ was, moesten we ff omschakelen naar de warmte. We hadden tenslotte winter weer gehad afgelopen dagen. We besloten om iets kleins te gaan eten en ff wat te drinken. Na eindelijk ook weer WiFi te hebben konden we onze trip gaan plannen. De avond eindigde met een bakje thee op ons balkonnetje. De ochtend vroeg uit bed om een scooter te huren. Dit plaatsje leeft pas einde van de dag dat was goed te merken bij het ontbijt zowaar een broodje nutella!! Na een half uurtje rijden kwamen we bij de blue lagoon aan. Het moest een soort speeltuin in de jungle zijn in het water. Nou het was meer een mensen massa. Zo druk dat alle ruimte in en rond het water vol waren. En wat ons betreft is het niks. Met een kindje is het leuk er is een glijbaan die is een mooie blauwe sloot terecht komt er zijn schommels duikplanken maar voor ons was de keus snel gemaakt! Na kwartier rijden zagen we bordje zwembad wij er heen bij aankomst niet sprekend meisje maar wij netjes betalen en lopen. Komen we bij een diep gat in een grot aan waar je in kon zwemmen. Nou mij niet gezien hoe mooi ook was maar nee. Vervolgens bordje jumping pool. Wij zagen dat je via een stijl padje over rotsen er heen moest maar ach we probeerden het. Na half uur klimmen hadden we al spijt rots beklimmen op slippers is niks en bij het einde zagen we enkel een grot waar je in kon. Voor niks geklommen maar acht de klim was leuk. Wat is Laos mooi en hoewel het niet makkelijk was op de scooter veel zand wegen maar het was schittert. Na een dag volop in de zon wilde ik even liggen had hoofdpijn en voelde me duizelig beetje bevangen van de hitte. Maar na uurtje slapen ging het goed dus konden we lekker gaan genieten van de avond. De volgende dag wilden we op het water wat leuks doen maar omdat we ook door wilden reizen zijn we eerst langs het reisbureau gegaan om bus tickets te halen. Omdat ik de dag erna jarig was wilden we voor mijn verjaardag in een luchtballon en dat kon enkel die dag nog dus inmiddels kwam er niks meer van onze plannen om iets te gaan doen. Inmiddels was het al half verwegen de dag en we moesten op tijd terug zijn voor de ballon. Eindelijk was het zo ver ik wilde dit al zo lang. 40 minuten in volle rust zweefde je in de Lucht. En wat was het mooi.. De zon ging onder en wij genoten van een mooie lucht. De volgende de dag moesten we uitgerekend op mijn verjaardag 18 uur lang in de bus zitten maar in de ochtend hebben we het toch nog even gevierd met een lekker stukje taart en een lekker drankje. Inmiddels zitten wij in de nachtbus naar de eilanden van Laos onze laatste stop hier en dan gaan we de grens over naar Cambodja.
Inmiddels is dit al de 4 de week en gaan we helaas al een beetje plannen hoe we de laatste weken gaan doen. Wanneer ik weer een blog typ hoop ik lekker in op het strand van Cambodja te liggen.