Week 2 - Reisverslag uit Ban Houayxai-Noy, Laos van Jakomien Visser - WaarBenJij.nu Week 2 - Reisverslag uit Ban Houayxai-Noy, Laos van Jakomien Visser - WaarBenJij.nu

Week 2

Blijf op de hoogte en volg Jakomien

26 Januari 2016 | Laos, Ban Houayxai-Noy

Blog2: inmiddels is onze 2 de week begonnen en voorlopig zijn we nog niet van plan om naar huis. Na wat koude nachten en koude douches hadden we in Chiang Mai de hoop dat het beter was, en dat was. Een heerlijke warme douch schoon bed en warme nachten. We hadden vorige week de buitenkant van Chiang Mai gezien en deel binnenstad en dat was ons niet bevallen maar deze keer andere locatie van hotel en de hoop op meer. We besloten de avond na lange reis nog even wat te gaan drinken en meteen was ons beeld anders we vonden het steeds leuker worden. De dag erna besloten we een day off te houden. Dagje zwembad en wat energie bijtanken. In de avond wilden we naar de nachtmarkt. De nachtmarkt is 1 grote gaos van kleine kraampjes bijna iedereen heeft het zelfde. Tassen, kleren, cadeautjes en sieraden. De dag er na hadden we een ochtend geboekt bij de olifanten. Dit was voor mij de 2de keer dat ik de olifanten ging voeren. In Zuid-Afrika was het alleen groter en meer olifanten. Deze olifanten zijn mishandeld en werden hier opgevangen en met liefde verzorgd. De olifanten kregen hun vrijheid terug en kregen de volle aandacht. Er werd mee gezwommen er werd mee gespeeld en ze kregen beter eten. Het blijven unieke dieren, zo lief maar ook heel gevaarlijk. Iedere olifant had zijn eigen verzorger, en bij elke olifant vertelden ze wat hij had mee gemaakt en wat zijn verwondingen waren. De ene was blind de andere had nog maar 3 benen of een gebroken schouder of ze misten een deel van hun oor. In heel veel plaatsten word er nog steeds op olifanten gereden en dat zelfs met stoeltjes. Dit is zo slecht voor de rug van een olifant als je wilt rijden op olifant moet je het achter de oren doen. De rug is het zwakste deel van de olifant. In dit park zijn ze tegen het rijden. Je betaalt wat om hier te komen maar het geld besteden ze uit aan de verzorging van de dieren! Na deze ochtend besloten we de bus te pakken richting Chiang Rai we hadden geen kaartjes van te voren gehaald dus het was spannend of we wel mee konden met de bus. Maar na een uur mochten we eindelijk mee met de bus. Tijdens deze busreis kregen we drinken en eten.. Uniek voor maar 3 uurtjes.. Laat in de avond kwamen wij aan maar toen moesten we nog opzoek naar een hostel... En dat was lastiger dan gehoopt. Chiang Rai is klein en niet zo als de andere steden waar op elke hoek een hostel is. Maar na half uurtje lopen hadden we een hostel. Een hip nieuw hostel met luxe warme douches. De volgende ochtend wilde Myrte toch graag een privé slaapkamer dus besloten we naar een ander hostel te gaan. Op eerste gezicht een mooi hotel met zwembad dus besloten we om paar uur bij zwembad te gaan vertoeven en de avond hier te gaan eten. Na een heerlijke douch kregen we onze nachtmerrie te zien.. Het hele bed vol mieren en de muur en grond ook. Ik was zo blij na de warme douch maar op dat moment kon ik enkel maar aan thuis denken. Ik pakte al men spullen en ging de kamer uit. Myrte had inmiddels dit gemeld en iemand van het hotel kwam. Hij keek er na haalde een deken weg en zij je kan weer naar binnen. Natuurlijk weigerde ik dat. Na wat gebel en gevraag kregen we andere kamer.. Een appartement op de 12 de verdieping met balkon en uitzicht op de stad. Na een inspectie of er geen mieren waren besloten we dit te doen. Maar we waren zo geschrokken dat we totaal niet goed konden slapen. Bij elke kriebel dachten we aan de beesten. Een nachtmerrie was dit en we hopen dit niet nog een keer mee te maken.. Het hotel had ons een gratis ontbijt beloofd dus daar namen we gebruik van en vervolgens pakten we taxi richting de volgende bestemming. Na een bus reis van 3 uur kwamen we aan bij de grens en na een hoop papier werk ingevuld te hebben en 40 dollar betaald te hebben kregen we ons visum! Welkom in Laos.. Voor 100 bath bracht de tuk tuk ons naar centrum van Houy Xay. We kwamen aan en zochten een hostel. We hadden een hostel maar achteraf waren we niet blij hier mee en gingen we weg en naar ander. Het stadje is een vies klein stadje met weinig belevenis. Het is puur als overstap en voor de gibbon druk hier. Wij kwamen hier ook enkel voor de gibbon! In de avond besloten we naar een mooi restaurantje te gaan! Heerlijk gegeten en met een echtpaar uit Australië wat gedronken. Helaas begon het te regenen in die avond.. Na een halfjaar verhalen filmpjes kijken was het dan eindelijk zover, wij gingen die gibbon doen! 2 dagen jungle overleven door veel te lopen en via een zipline naar de andere kant te gaan. De eerste wandeltocht was 2,5 uur stijl naar boven. Tussendoor kregen we nog wel wat eten maar je hebt ook een rugtas op je rug met je kleren en eten voor de 2 dagen. Na de wandeling deden we 8 ziplins. Sommige zijn 400 m lang en wel 60 m hoog en met een snelheid van 60km is dit soms best ff eng maar ook zo mooi! Rond een uur of 4 kwamen we in onze boomhut aan waar we de nacht gingen door brengen. Het uitzicht is super en zo knap hoe ze dit gemaakt hebben. Er was zelfs een badkamer en tijdens douchen zag je de jungle. Tijdens het warm eten kwamen er vrouwen je bed opmaken. Je sliep op een matrasje onder dikke deken met donkere klamboe. Zo dat je toch privacy had. De volgende dag werden we vroeg wakker gemaakt je kon als je wilde voor het ontbijt nog een paar Zips pakken. Na het ontbijt gingen we terug. 1 uur lopen over glibberige stijle stukjes naar beneden. En tussendoor nog wat Zips pakken. Rond 2 uur kwamen we aan bij het einde. Na een zip van 600m over de rivier. Vervolgens moesten we nog 2 uur in de bus terug maar het was al heel de dag aant regenen dus inmiddels waren we bijna ijspegels want het was maar 9 graden. Bij aankomst in het stadje sprongen we onder een warme douch en lagen we vroeg te slapen. Volgende ochtend moesten we al vroeg weg om tickets te kopen voor de boot. De slow boot richting Luangprabang. Met een tussenstop in Pakbeng. De boot zou 11 uur weg gaan maar hij gaat werkelijk pas als hij 100% vol is. Heel fijn als je al vanaf 8 uur bij de boot ben. Als je vroeg gaat heb je de beste plek! Na een lange koude en vooral natte dag kwamen we aan in Pakbeng. Op de pier kregen we hostel aan gewezen. Vervolgens moesten we het ontbijt bestellen en konden we gaan opwarmen. De dag erna kregen we 7 uur al het ontbijt en moesten we half 8 weg. Volgende blog hopelijk beter nieuws over dat het mooi weer is en dat we genieten van Laos. Want ondanks de regen is Laos wel echt heel mooi het is dunbevolktste land van Laos. Je ziet bijna alleen maar groen en water. Vrijwel alle wegen zijn nog van zand. We gaan nu richting de steden maar de kenners zeggen dat je eindelijk in de kleine stadjes moet blijven. Wat onze eerste week veel pasta's was, was deze week echt alleen maar rijst. Het backpack leven bevalt steeds beter we worden zelfs een beetje lax. We zijn elke dag in 5 minuten klaar geen make-up geen keuze in kleren. Betrap me zelf er zelfs op dat ik na douchen men bh vergeet en deur uitloopt en dat we vergeten te scheren en te epileren. Maar komende dagen gaan we ons ff laten verwennen in de wellness van Luang Praban. Zelfs Myrte is elke dag in 5 min klaar. Foto's en filmpjes komen ook snel.. We gaan hopelijk mijn verjaardag volgende week op het strand vieren!!

• 27 Januari 2016 - 17:44

Anke Bakker:

Wat leuk je verhaal en belevenissen te lezen Jakomien. Wat ondernemend zijn jullie toch.

Geniet er van en hopelijk plaats je vlug een nieuw stukje op je blog met zelfs foto's van jullie spannende reis.

Heel veel plezier en groepjes